Susținerea managementului, hit sau mit?

S-a întâmplat odată, nu prea de mult ca într-un tărâm corporativ agitat, un achizitor misterios să se alăture unei organizații aflate în dificultate, căutând să revoluționeze procesul de achiziții. Înarmat cu un ochi excepțional pentru calitate și eficiență a costurilor, Achizitorul a selectat cu meticulozitate furnizorii și a negociat oferte inovatoare, economisind companiei fonduri substanțiale. Prezența lui a transformat lanțul de aprovizionare, asigurând livrări la timp și reducând întârzierile de producție. Cu fiecare achiziție de succes, reputația departamentului de achiziții a crescut, atrăgând admirația celorlalți jucători din industrie, a furnizorilor și clienților interni. Datorită impactului achizitorului expert, nu numai că situația financiară a organizației s-a îmbunătățit, dar a cultivat și o cultură a excelenței în achiziții, lăsând un impact de neșters asupra creșterii viitoare a companiei.

Întrebat cum a reușit, Achizitorul Expert a recunoscut că unul dintre aliații puternici, care l-a ajutat să își transforme viziunea în realitate, a fost susținera pe care a obținut-o din partea conducerii companiei. Cu o încredere de neclintit în viziunea sa, Achizitorul a căutat mai întâi sprijinul conducerii superioare, subliniind cu meticulozitate beneficiile pe care reorganizarea proceselor de achiziții le-ar aduce companiei. Prin prezentări persuasive și date convingătoare, a reușit să obțină ulterior sprijinul directorilor cheie, ale departamentelor financiar, juridic, economic, conformitate, care au fost impresionați de perspectivele și angajamentul lui pe termen mediu și lung.” (Alina Ioniță)

 

Este începutul unei povești frumoase despre Procurement, nu-i așa? O poveste ancorată în realitate.

Pentru că, într-adevăr, sprijinul managementului este extrem de important pentru procurement, asigurând:

Alinierea strategică: Sprijinul managementului asigură alinierea activitățile de achiziții  cu obiectivele strategice generale, cu valorile și identitatea de brand ale organizației.

Alocarea resurselor: Suportul eficient al managementului permite alocarea adecvată a bugetului, personalului și tehnologiei pentru funcția de achiziții.

Managementul riscurilor: Implicarea managementului ajută la identificarea și atenuarea riscurilor asociate cu achizițiile, asigurând conformitatea cu reglementările, minimizând întreruperile lanțului de aprovizionare și gestionând riscurile legate de furnizori.

Digitalizare și tehnologie: Sprijinul managementului încurajează adoptarea de tehnologii și practici inovatoare de achiziție, îmbunătățind automatizarea proceselor, analiza datelor, achizițiile electronice etc

Transparență și responsabilitate: sprijinul conducerii asigură procese de achiziții transparente, reducând potențialul de corupție, favoritism sau practici neetice și promovând responsabilitatea pentru deciziile de achiziții.

Îmbunătățirea continuă: Sprijinul managementului încurajează o cultură a îmbunătățirii continue în cadrul funcției de achiziții, facilitând educația, cercetarea, îmbunătățirea proceselor pentru a optimiza performanța.

Nu în ultimul rând, susținerea managementului este crucială pentru îmbunătățirea colaborării în procesele de achiziții. Atunci când managerii susțin și urmăresc în mod activ eforturile de colaborare, se creează o cultură în care echipele interfuncționale sunt încurajate să împărtășească informații, să comunice deschis, să alinieze obiectivele și să lucreze împreună într-un climat de încredere și respect.

 

Este oare sprijinul managementului suficient pentru reformarea funcției de achiziții?

Categoric nu!

Susținerea managementului pentru reorganizarea proceselor de achiziții, fără existența cunoștințelor și a motivației achizitorilor de a implementa procese moderne de procurement, face procesul reformării achizițiilor mult mai dificil, uneori chiar imposibil, față de situația în care există expertiza la nivelul Achizitorilor și nu există încă susținerea managementului.  

Și-atunci, cum s-ar încheia povestea Achizitorului Expert?

 

“Cu toate acestea, Achizitorul Expert a înțeles că doar sprijinul managementului nu ar fi suficient.  A recunoscut importanța educației ca un alt aliat puternic în succesul strategiei sale. Organizând discuții și sesiuni de informare, și-a transmis cu pasiune ideile echipei sale, oferindu-le cu cunoștințele și abilitățile necesare pentru a îmbrățișa schimbările iminente. Devotamentul pentru educație a stimulat un sentiment de unitate între colegi, transformându-i în susținători entuziaști ai viziunii Achizitorului Expert. Cu sprijinul conducerii și cu o echipă informată alături, rezultatele strategiilor sale prindeau contur, în timp ce naviga pe peisajul complex al obiceiurilor și complacerii, preferințelor subiective, a rezistenței la schimbare și a convingerilor ancorate în zone de confort.

Călătoria Achizitorului Expert a exemplificat puterea de transformare a educației, demonstrând că o abordare complete, 3600, ar putea deschide calea către o schimbare și un succes de durată.” (Alina Ioniță)

 

 

Image by 8photo on Freepik

Share if you care


Articole asemănătoare


Pericolele lipsei formalizării proceselor de achiziții

Scopul ultim al managementului strategic al achizițiilor, asemenea tuturor celorlalte funcții organizatorice, este crearea de valoare pentru clienții finali, care […]

Studiu Deloitte: Companiile din România se vor concentra pe gestionarea riscurilor și a costurilor

București, 22 ianuarie 2025 – Companiile din România se așteaptă la un an provocator, caracterizat prin optimism moderat, în care […]

Excesul de încredere în negociere, potențator sau sabotor?

Excesul de încredere este o realitate pe care mulţi o experimentează direct, în relaţia cu ceilalţi sau cu sine, un […]