“Natiunea care are cuvantul hotarator in domeniul prelucrarii informatiei va poseda in secolul al XXI-lea cheile conducerii lumii”. Spunea Robert E. Kahn, 11997,Defence Advanced Research Project Agency, SUA.
Asa ca , la inceputul anilor ’50, pornind de la cercetarile operationale din timpul celui de-al doilea Razboi Mondial, incepea si o perioada de descoperiri majore in domeniul IT si al comunicatiilor. Tehnicieni din domenii distincte, din sfera ingineriei, a tehnologiei informatiei, a comunicatiilor, companii precum IBM, Bell, British Post Office Laboratory au inceput sa-si intensifice studiile legate de tehnologia informatiei si a comunicatiilor. (Tofler)
Cercetarile lor insa au mers dincolo de acestea si au pus bazele revolutiei informatiei si comunicatiilor. Nu o sa intru insa acum intr-o dicutie despre IT& C…Si iti voi spune imediat si legatura cu Purchasingul.
Ceea ce vreau sa iti spun este ca, o data cu automatizarea, prin efectele muncii lor, s-a impus si un nou mod de gandire. Este vorba de abordarea “sistemica”, un rezultat cheie al revolutiei informatiei.
Ca sa intelegi, in timp ce abordarea carteziana puneau accentul pe analiza componentelor, de cele mai multe ori in dauna contextului, abordarea sistemica prezinta “ o viziune totala, nu fragmentara, asupra problemelor”. (Simon Ramo)
De fapt, abordarea sistemica, al carei obiect este, de fapt, intelegerea si controlul structurilor complexe si evolutive, subliniaza relatiile de feedback dintre subsisteme si ansamblurile mai mari.
Si, ca toate marile descoperiri stiintifice si tehnologice, si abordarea sistemica isi are originea intr-un fenomen déjà existent in natura, mai exact RETEAUA; reteaua reprezinta un model comun tuturor formelor de manifestare a vietii.
Regasim acest lucru la organismele biologice, unde exista reteaua de reactii biochimice din interiorul celulei.
Sau, cele mai elocvente sunt campaniile pentru protectia mediului inconjurator, de la inceputul anilor ‘70, care arata, printre primele, interdependentele din natura, interrelatiile dintre specii si caracterul global al ecosistemelor.
Regasim apoi abordarea sistemica in universitati, care au inceput sa pledeze tot mai insistent spre o abordarea interdisciplinara a invatamantului.
In domeniul psihologiei, psihoterapeutii au inceput sa caute solutii pentru vindecarea „persoanei totale”, utilizand terapia gestaltista.
In domeniul medical, a aparut miscarea „holista” bazata pe ideea ca sanatatea individului presupune o functionare optima a corpului fizic, spiritual si mental.
Conceptul de „wholism”, „holism” si-a facut aparitia in toate domeniile socio-economice si culturale, avand drept trasatura de baza ideea ca intregul NU poate fi studiat studiind izolat partile.
Mergand mai departe (daca nu te-ai plictisit inca), teoria cuantica ne obliga sa privim Universul nu ca pe o colectie de obiecte, ci ca pe un sistem complex de relatii stabilite intre diferitele parti ale unui intreg unic. Dupa cum spune Neils Bohr, “particulele materiale izolate nu sunt decat abstractiuni; proprietatile particulelor pot fi observate si definite doar prin intermediul interactiunilor acestora cu alte sisteme.”
Si David Bohm, unul dintre marii fizicieni, ai secolului, promotor al ideilor inovative si mai putin ortodoxe ale teoriei cuantice, a filosofiei mintii si a neuropsihologiei, exprima si el acest lucru: „intregul este cuprins in fiecare din zonele sale”. Ar fi mult de povestit despre munca lui inovativa, in special in domeniul neutophihologiei si teoriei gandului…dar poate alta data…
Iti suna cunoscuta expresia „sa nu mai lucram ca niste silozuri?” Tot asa, si modelele manageriale care au asimilat abordarea pun accentul nu pe diferentele existente între elementele organizatiei sau între organizatie si mediu, ci pe interdependentele si punctele sau zonele de comunicare intre acestea.
Si acum (presupunand ca mai ai inca putere si interes J) ajungem la ceea ce intereseaza din punct de vedere al Purchasing-ului, al relatiilor cu furnizorii.
De ce, dintr-o data, atentia sporita acordata Managementului Relatiilor cu Furnizorii (SRM- de la Supplier Relationship Management)?
Tocmai aceasta este ideea, ca nu a aparut dintr-o data..ci doar i-a venit randul.
Mediul competitional international a fortat producatorii sa caute metode noi de a aduce valoare clientilor sai. In conditiile resurselor limitate, preturile produselor trebuie si ele mentinute la un nivel competitiv. In acelasi timp, producatorii trebuie sa perfectioneze continuu caracteristicile produselor, sa gaseasca metode noi, inovative, de atragere si pastrare a clientilor.
Revolutia tehnologiei informatiilor si a comunicatiilor a deschis niste punti de comunicatii si de circulatie a ideilor fantastice, care se transpun in progres tehnic intr-un ritm de neimaginat cu cateva decenii in urma.
Gandeste-te numai la cum pentru unele echipamente reparatia a devenit mai scumpa decat achizitionarea unuia nou.
In aceste conditii, dupa ce in marketingul modern atentia producatorilor s-a mutat dinspre produs spre client, atunci cand CRM-ul (customer relationship management) a atins maturitatea, atentia s-a mutat in directia opusa, inspre cealalta parte a lantului.
Mai exact, spre furnizori.
Te-ai intrebat si tu de ce denumirea de lant de aprovizionare? De ce in Purchasing este folosita metafora asta a „lantului”?
Recunosc ca eu mi-am pus intrebarea asta. Si am gasit cea mai apropiata explicatie de abordarea sistemica in Purchasing and Supply Chain Management a lui Keneth Lysosns si Brian Farrington:
- Metafora „lantului” subliniaza cooperarea in serie, sau lucrul impreuna, in ture. Fiecare jucator contribuie si adauga valoare relatiei in faza in care este responsabil, din seria secventiala de activitati.
- Totodata, evidentiaza dependenta mutuala, deoarece fiecare za din lant este esentiala pentru completitudinea si puterea intregului. „Puterea unui lant este data de cea mai slaba veriga a sa” iti suna cunoscut?
- Si, poate cel mai important, metafora lantului, puncteaza legatura dintre membrii: valoarea este adaugata nu doar de fiecare element din lant, dar de calitatea relatiei dintre acestia.
- Calitatea interactiunilor dintre parti. Ca si in relatiile personale, fiecare interactiune (contract, negociere, intalnire) reprezinta fie un episod pozitiv, fie unul negativ. Sentimentele pe care interactiunile cu furnizorii la genereaza creaza in timp buna credinta sau conflicte. Si stim deja ca emotiile sunt cele in baza carora decidem. O relatie purtata pe un fond de sentimente negative, nu are nici o sansa de succes. Pentru simplul motiv ca sentimentele negative (iritarea, furia, dispretul, neincrederea, repulsia etc) sunt consumatoare de energie. Si este dovedit ca nu putem genera solutii atunci cand suntem tristi, furiosi, nervosi ci atunci cand suntem calmi, fericiti, bucurosi. Deci, ca si sfat, daca iti doresti sa gasesti o solutie ca o problema, in primul gaseste o modalitate sa te inveselesti, apoi gandeste-te la solutie, cum vrei sa arate ea, si nu la problema.
- Increderea: este vitala pentru succesul relatiilor cu furnizori. In baza increderii partenerii investesc in relatie, datorita increderii parteneriatul poate functiona. Altfel, daca se chestioneaza fiecare afirmatie, fiecare solicitare sau comunicare, relatia se transforma intr-o investigatie si nu conduce spre sporirea eficientei si cresterea profitului. Este ca si cum, intr-o casnicie, ai sta sa verifici fiecare bon fiscal, fiecare afirmatie a partenerului. Energia s-ar scurge inspre investigatie, in loc sa mearga inspre …nu stiu, planificarea concediului, de exemplu J. Increderea inseamna de fapt „cred in tine”. Daca nu ai incredere in furnizor, sau furnizorul nu are incredere in tine, este putin probabil ca veti risca sa dezvoltati sau sa lansati un nou prdus impreuna.
- Transparenta este de fapt dorinta de a transmite informatii. De a vedea dincolo de, de a lasa sa se vada prin. Se sprijina, categoric, pe incredere, deoarece transparenta, inseamna practic oferirea unei imagini complete a tranzactiilor. Presupune claritate si totodata oferirea atat de detalii, amanunte cat si de contexte si cadre ale deciziei sau solicitarii tale. “Permite trecerea luminii fără ca aceasta să fie absorbita sau difuzata” (DEX)
- Angajamentul: este intentia, sau dorinta, exprimata de fiecare parte, de a continua relatia, de a investi in mentinerea si dezvoltarea ei. Daca partile se angajeaza in relatie, este mai probabil ca ele sa fie loiale si de incredere si sa contribuie la atingerea obiectivelor comune. Angajamentul insa te rog sa il vezi ca fiind mai presus de clauzele contractuale, ci la nivel principial, uman. Pentru ca, o data luat angajamentul fata de relatie, potrivit principiului consistentei formulat de Cialdini, oameni vor merge in acea directie. Angajamentul, practic, te asigura ca timpul investit in relatie nu va fi irosit, ci va fi folosit cu succes.
- Cooperarea, simplu, inseamna munca in comun. Si da, poti ajunge sa lucrezi in comun chiar si cu competitia, daca prin asta iti indeplinesti obiectivele. Doar ca pe perioada colaborarii trebuie lasi de-o parte securea razboiului si sa intri in starea de relatie.
- Reciprocitatea, in relatiile cu furnizorii, inseamna practic ca ambele parti obtin beneficii din relatie si ca riscurile si eforturile sunt impartite in mod egal (sau proportional cu beneficiul). Este esentiala pentru durabilitatea relatiei. Pentru ca, daca tu, sau furnizorul nu obtineti nimic din relatie, este putin probabil ca aceasta va continua; Oamenii, in general, depun un efort, consuma energie, in perspectiva unui castig: fie el financiar, reputational, de imagine etc. Fara perspectiva unui castig, sincer, ii prevad relatiei o viata scurta.