Ti-am promis in articolul trecut ca voi veni cu o serie de articole destinate in special managerilor si antreprenorilor, pentru a dezvalui putin cate putin importanta, potentialul si impactul acestei profesii in profitul companiilor.
Pentru a arata cat de important este sa ai personal specializat si bine instruit in achizitii.
Azi, voi incepe o discutie despre costuri, sub deviza lui Derek Bok, fost presedinte al Harvard University: “daca consideri educatia scumpa, incearca ignoranta!”.
Iar eu o consider extrem de potrivita in contextul in care vorbim despre costurile la care se expune compania daca ignora educatia in Purchasing.
Daca ignora pierderile la care se expune daca isi intemeiaza decizia de selectare a unui furnizor si de cumparare a unui produs numai in baza pretului.
Sunt convinsa ca stii diferenta dintre cele doua insa poate e mai putin vizibil impactul in procesul de achizitie.
Definite simplu, pretul reprezinta banii care intra in firma iar costurile banii care ies din firma. Iar diferenta o reprezinta profitul.
Iar erorile care se fac, de obicei, cand se vorbeste de preturi si de costuri sunt doua:
- Cele doua sunt folosite interschimbabil
- Se considera ca Purchasingul are rolul diminuarii pretului de achizitie
- PRET
- CALITATE
- LIVRARE
- SERVICII
- PRETUL
- CALITATEA
- LIVRAREA
- SERVICII
- Viziunea de ansamblu asupra costurilor iti ofera un mare avantaj in negociere. Arareori mai este vorba doar de o negociere a marjei de profit.
- Comparatie echitabila si corecta a furnizorilor.
- Vizibilitate asupra efortului managementului relatiei cu furnizorii. Cat de usor este sa intretii relatia, sau sa iesi din relatie, sau sa inlocuiesti furnizorul?
- Diminuare a riscului financiar, operational de imagine.