Filmand ieri un material pentru Digi24, pe tema societatii de consum, mi s-a adresat urmatoarea intrebare: care este primul lucru la care trebuie sa te gandesti cand vine vorba de cumparaturi?
(stii probabil ca tin si cursuri si seminarii in aria cumparaturilor impulsive, emotionale)
Iti spun si tie ce le-am spus si lor: prima intrebare pe care trebuie sa ti-o pui, atunci cand ai nevoie de un anumit produs sau serviciu este: il fac (produc) singur sau il cumpar?
MAKE OR BUY?
In cazul cumparaturilor personale, pentru propria familie, intrebarea a fost aproape uitata. Aproape ca incepem sa uitam ca dincolo de card si portofel avem si maini, care pot sa faca, sa produca multe din lucrurile pe care le cumparam.
Si avem si un corp pe care daca invatam sa il ascultam, daca invatam sa il folosim, poate sa ne umple golurile emotionale mai mult decat shopping-ul.
Am putea avea placuta surpriza sa descoperim ca suntem mai fericiti:
- facand sport decat shopping,
- facand un puzzle sau un rebus decat shopping,
- pictand sau modeland decat mergand la shopping,
- invatand lucruri noi decat mergand la shopping,
- petrecand timp autentic cu cei dragi decat mergand la shopping
Dar…revenind la busines, care sunt motivele pentru care o companie alege sa cumpere de la alte companii sau chiar sa externalizeze parte din activitatile sale?
Poate sa fie organizatia ea insasi furnizorul? Mai precis, este mai oportun sa il cumparam, sa il externalizam catre o alta companie sau sa il producem intern?
Iti ofer in continuare 5 motive pentru care o organizatie decide sa externalizeze:
1. Concentrarea asupra activitatilor de baza ramane, cu siguranta, unul din motivele principale ale externalizarii. Dictonul “responsabilitati generale conduc la cunostinte generale” este la fel de valid si in cazul organizatiilor precum este in cazul indivizilor iar avantajele specializarii sunt de asemenea aplicabile: mai putin timp pierdut cu trecerea de la o sarcina la alta, promoveaza automatizarea, economiile de scara, exploatarea aptitudinilor naturale si a celor dobandite. Creste, practic, productivitatea muncii. Sau, dupa cum spunea un prieten de-al meu, daca te doare capul, vrei sa ajungi la un doctor care iti da o pastila de cap, iti ia durerea, si apoi iti spune cum sa o eviti; nu vrei sa mergi sa dicuti despre Hipocrate.
2. Costuri operationale reduse: motivatia profitului sta, intotdeauna, in spatele oricarei decizii din mediul privat, prin urmare este valida si in cazul externalizarii. Costuri operationale reduse sunt obtinute prin economiile de scala pe care le atrage posibilitatea automatizarii si folosirea echipamentelor la capacitate maxima. Totodata, exista posibilitatea obtinerii de economii de prêt prin consolidarea comenzilor de achizitiei a mai multor clienti.
3. Costuri cu forta de munca reduse: Costul muncii ramane unul dintre cele mai mari costuri pentru o organizatie manufacturiera. Costurile de recrutare, de instruire, de management ale activitatilor sunt, de asemenea reduse. Conceptual, economia de scala se aplica si la acest nivel: un specialist in recrutarea unei anumit profil profesional devine mai productiv prin insusirea, prin repetitie, a profilului postului si candidatului ideal si poate asigura un succes mai mare recrutarii, comparativ cu o persoana care gestioneaza mai multe profile profesionale. Costurile de training si management sunt similar reduse. Organizatia care externalizeaza castiga prin reducerea numarului de angajati, a costurilor cu salariile si beneficiilor aferente (asigurari medicale, bonusuri, taxe etc). Totodata, castiga o cresterea a fidelitatii angajatilor proprii, care eliberati de povara unor responsabilitati ne-specifice job-ului lor, gasesc o mai mare satisfactie in realizarea sarcinilor pentru care sunt specializati.
4. Accesul la expertiza superioara celei disponibile intern este un alt motiv al specializarii. In cazul serviciilor in special, beneficiul este remarcabil: in locul expertizei unui singur angajat, beneficiezi prin externalizare de expertiza tuturor angajatilor firmei prestatoare de servicii specializate (luati de exemplu serviciile de avocatura, de consultanta, de contabilitate etc). Totodata, organizatia catre care se externalizeaza produsul, va angaja personal cu anumite competente si specializari. In organizatia ce externalizeaza, exista premisele ca acest lucru sa nu fie posibil datorita fie necunoasterii competentelor specifice jobului, fie imposibilitatii de a oferi ocupare full time a angajatului in acel job specific, ceea ca va conduce la un cumul de responsabilitati si astfel de disipare a avantajelor specializarii (“responsabilitati generale conduc la cunostinte generale”).
5. Acces la tehnologie de ultima generatie si performanta superioara si reducerea riscului de a nu tine pasul cu progresul tehnic: o companie specializata in furnizarea unui anumit produs si care lucreaza cu mai multi clienti este nevoita sa tina pasul cu cele mai noi aparitii tehnologice si cele mai bune practici in domeniu. Pentru organizatia care externalizeaza, acelasi atentie va fi insa acordata domeniilor principale de competenta.
Este totul clar? 🙂
Facem un mic exercitiu de intarire a intelegerii?
- Daca ar fi sa te gandesti la tine, personal, ce ar fi mai oportun sa cumperi si ce sa faci singur?
- Iar verificarea, care stii ca aduce satisfactia muncii bine facute) : ce din ceea ce cumperi acum, ce ai putea sa faci singur? Si permite-ti sa nu te limitezi la bunurile fizice, materiale…foloseste-ti creativitatea. 🙂
Sigur, asa cum stii déjà, pentru orice intrebare ai, sunt aici pentru tine.
Si m-as bucura sa imi spui rezultatul exercitiului.
Cu prietenie,
Alina
PPS articole pe tema psihologiei cumparatorului gasesti pe blogul meu www.cumparaminteligent.ro