- “ Nu primesc specificatiile complete, de fapt parca nici macar nu stiu ce vor! Schimba specificatiile in timpul licitatiei, creand haos, frustrari si reclamatii de la furnizori. Chiar nu reusesc sa se gandeasca de la inceput la toate aspectele?” “Pe voi astia de la procurement va intereseaza cel mai mic pret”, spun ei…habar nu avand ca de mult Procurementu-ul nu mai este vorba de cel mai mic pret. ““De cate ori nu mi s-a intamplat sa vina la procurement dupa ce ei vorbisera deja cu furnizorul, aveau oferta…Pentru ce mai vii atunci la mine? Sa incerci doar sa formalizezi un proces in care ai incalcat poate toate principiile de Procurement? De ce as mai face asta? Doar pentru a da eu explicatii la audit?”“Cel putin 50% din proiecte vin cu stampila “URGENT”. Am nevoie ieri. Cum sa mai vorbim de selectare strategica a furnziorilor? Ce parghii de negociere sa mai am cand insusi furnizorul stie de criza de timp?”
“Categoric nu ne sunt recunoscute meritele si nu suntem recompensati pe masura beneficiilor pe care le aducem.”
Iti suna cunoscut?
Sunt doar cateva dintre marile frustrari din Procurement.
Si le tot aud de 10 ani incoace.
Vad buyeri buni care se zbat in aceeasi cursa a sobolanului, prinsi intre pretentiile exagerate ale clientilor si reclamatiile furnizorilor care acuza adesea lipsa unui proces de selectie transparent si a egalitatii in sanse.
Le simt stresul si nemultumirea si frustrarea ca in loc de multumiri pentru saving-urile aduse primesc reclamatii si auditari.
Vad atatia buyeri care isi doresc sa plece din procurement din cauza acestor frecusuri.
- Dar oare chiar ai intrat cu adevarat in esenta procurement-ului?
- Oare responsabilitatile Procurement-ului constau numai in urmarea unei proceduri?
- Riscul aprovizionarii este mare cand produsul este rar, cand aprovizionarea este dificila, cand sunt putini furnizori capabili sa livreze, cand schimbarea furnizorului are un impact in derularea activitatilor, cand livrarea este dificila si poate fi usor intrerupta.
- Impactul in profit este mare cand produsele in cauza reprezinta o valoare semnificativa in iesirile companiei (produsele sau serviciile comercializate) atat din punct de vedere al costurilor cat si a calitatii.
- Produsele strategice
- Produsele tip “parghie”
- Produsele tip “strangulare”
- Produsele non-critice
- Adoptarea strategiei si metodei corecte de achizitii
- Alocarea buyer-ului potrivit (expertiza, stil de comunicare, specializare) pe fiecare categorie
- Alegerea relatiei potrivite cu furnizorii, din spectrul SRM (supplier relationship management)
- Atenta considerare a criteriilor de evaluare in selectarea furnizorului.
admindev