Este vara si, desi prinsa intre doua job-uri, ma simt totusi ca in vacanta!
Am dus copii la bunici si asta déjà echivaleaza, cumva, ca un job part time. Cine are doi copii mici, stie despre ce vorbesc :).
Un pic mai dificil este totusi sa vin in Bucuresti luni dimineata, direct la serviciu. Insa nu as spune totusi ca este un disconfort foarte mare.
Totusi, nu de aceeasi parere este si o prietena de-a mea, care mi-a spus ca ea sub nici o forma nu ar putea face acest lucru!
Datorita unui motiv aparent banal: in fiecare dimineata pierde cel putin o ora hotarandu-se cu ce se va imbraca in acea zi! Sa vina din provincie la Bucuresti, direct la munca ar insemna sa plece cu jumatate de garderoba dupa ea.
Iar eu, bineinteles, ma gandeam…”Doamne, cata risipa de energie! Nu facea mai bine Einstein, ca avea toate costumele la fel?”
Si totusi, femeia din mine isi spunea ca nici chiar ca Einstein nu ar proceda…faptul ca ma decid repede nu anuleaza faptul ca si mie imi place diversitatea vestimentara :).
Moment in care nu m-am putut opri sa ma intreb:
• Care sunt avantajele standardizarii produselor achizitionate si folosirii unui numar limitat de modele?
• Cand este oportun sa achizitionam produse standard si cand unele unicat?
• Care sunt avantajele standardizarii?
• De unde vin banii cand achizitionam produse standard?
Exista o poveste despre Albert Einstein, ca intreaga sa garderoba era formata din cinci costume identice. Intrebat despre motivul din spate, Einstein ar fi raspuns: “Astfel nu imi consum energie mentala in fiecare dimineata, intrebandu-ma ce costum de haine o sa port”.
In acele timpuri, afirmatia lui Einstein era cel putin ciudata. Acum insa se stie ca desi reprezinta doar 2% din masa noastra corporala, creierul consuma 20% din cantitatea de energie pe care o produce organismul, adica de 10 ori mai mult decat orice alt organ.
Asa ca, zeci de ani mai tarziu, ii regasim pe Steve Jobs si Barack Obama procedand la fel.
Jobs, pe langa leadership-ul vizionar si spiritual inovator, era cunoscut si dupa nelipsita “uniforma” formata din helanca neagra, blugi si tenisi.
Presedintele Obama, totodata are si el o abordare similara: “trebuie sa elimini din viata de zi cu zi problemele care iti absorb cea mai insemnata parte a zilei. Veti vedea ca eu port numai costume gri sau albastre. Astfel, incerc sa reduc numarul de decizii pe care le iau. Nu vreau sa iau decizii despre ce mananc sau cu ce ma imbrac pentru ca mult prea multe alte decizii de luat. Iar cercetarile arata ca simplul act al luarii unei decizii iti degradeaza abilitatea de a lua decizii ulterioare.”
Sigur, imi vei spune: “…si atunci cum stau lucrurile cu Grace Kelly, Jackie Kennedy si…alte figure reprezentative ale elegantei feminine? Chiar le vezi pe Tyra Banks, Kate Moss etc purtand aceeasi tinuta in fiecare zi? Sa fim seriosi, nici eu nu as face acest lucru!”
Care este adevarul? Cine are dreptate? Ce face diferenta in atitudinea acestor doua grupuri aflate la poluri opuse?
Diferenta vine din rolul pe care garderoba lor il are in ceea ce fac, in sustinerea identitatii lor.
Masura in care aceasta raspunde credintelor lor.
Gradul in care stilul ii ajuta sa isi indeplineasca obiectivele.
Si masura in care raspund, prin varietate, preferintelor consumatorilor sai!
Si devine evident ca pentru a fi echilibrat, multumit, trebuie sa aloci cea mai mare energie obiectivului tau principal, lucrului care este cel mai important pentru tine. Altfel, risipind energia pe lucruri marunte, lipsite de importanta fata de accea ce vrei tu cu adevarat sa faci, te trezesti la sfarsitul zilei epuizat si frustrat si ti se pare ca nu ai facut nimic toata ziua.
Pentru Einstein, Obama si Jobs (si multi altii, femei si barbati deopotriva), ceea ce poarta nu le serveste cu nimic obiectivului lor. Ei au alta misiune (cercetare, decizii strategice, inovatie etc) si pentru indeplinirea ei isi limiteaza “pierderile de energie” care nu le sustin.
Pentru Moss, Kelly si multi altii, vestimentatia este practic business-ul lor in care trebuie sa investeasca atat de multa energie pe care ceilalti o directioneaza pentru cercetare, invovatie etc….
Acelasi lucru se intampla si in cazul organizatiilor, unde se pune aceeasi problema a standardizarii, a reducerii varietatii produselor achizitionate (materii prime, material, produse finale etc) versus diversitate.
Doar ca in loc de energia consumata vorbim acum de…bani. In fond, ei sunt energia, “sangele care iriga sistemul economic”, nu-i asa? Si intrebarea care se pune este “catre ce ii directionam si din ce pozitie ne ajuta cel mai mult in atingerea obiectivelor?”
Stiu, te intrebi probabil: si care este problema existentei unei varietati mari de materiale?
- Problema principala este ca ajungi sa detii stocuri mai mari decat este nevoie, stocuri care atrag costuri suplimentare de administrare si gestionare. Costurile efective ale detinerii de stocuri, despre care am mai scris in articolul “Time is Money!”
- Totodata, vei avea costuri suplimentare (bani si timp) cu administrarea furnizorilor, a comenzilor si a facturilor pe care trebuie sa le platesti.
- Apoi, pierzi mai mult timp cu verificarea calitatii materialelor achizitionate iar in cazul productiei apare si riscul unei calitati reduse datorita varietatii mari de materiale folosite.
- Si, evident, daca cumperi mai multe tipuri din produse similare, vei achizitiona volume mai mici din fiecare si astfel pierzi posibilitatea obtinerii unui discount mai mare, asociat unei cantitati achizitionate mai mari.