Acesta este indemnul cu care pornesc aceasta serie de mini-articole pentru antreprenori si manageri executivi.
Aceasta recomandare vine in contextul in care criza economica si financiara a declansat un maraton al reducerilor de costuri pe care probabil il resimti din plin.
Iar, in cele mai multe cazuri, masurile de reducere de costuri s-au intreptat catre cheltuielile cu salariatii sau redefinirea proceselor sau inghetarea altor cheltuieli.
Mai exista insa o veriga in lant mai putin exploatata dar care poate produce efecte pozitive si imediate in profit: este vorba de Managementul Strategic al Achizitiilor, al Selectiei furnizorilor, al Relatiilor cu Furnizorii.
Imaginati-va ca in majoritatea companiilor, bugetul cheltuielilor cu organizatiile terte companiei a devenit aproape egal cu cel al cheltuielilor cu angajatii (mai mare in industriile manufacturiere, mai mic in sectorul tertiar, in servicii).
Prin urmare actiunile profesoniste, strategice, la acest nivel, va ajuta sa nu absorbiti singuri, ca un burete, intregul soc al crizei ci sa il transferi si catre amonte, catre furnizori.
Si, culmea, intr-un fel in care chiar sa va multumeasca pentru asta 🙂 !
Azi voi incepe cu…inceputul 🙂 !
Cu aspectul cel mai important, cu locul de unde trebuie sa inceapa orice strategie de afaceri: cu valorile tale, cu valorile companiei pe care o conduci.
Nu am nici un dubiu ca profitul este motivatia pentru care dezvolti acest business. Este singura motivatie a unei organizatii comerciale. Sigur, este de dezbatut cum realizeaza acest profit si care este viziunea pe termen lung.
Asa ca ajungem tot aici, la valori.
Deci, care sunt valorile tale?
Si de ce insist atat de mult pe acest subiect?
Am mai scris despre piramida valorilor si impactul in comportamente aici.
Apoi, idea e simpla, ne invata istoria si Philip Kotler, parintele marketingului modern: inainte de revolutia industriala, mestesugarii produceau ceea ce le cereau consumatorii individuali: croitorul lucra in functie de cerintele consumatorilor individuali, pantofarul ii facea separat, tot pe comanda, fierarul isi pornea forja cand primea o comanda de la un client. Just in Time-ul modern J.
Pe masura ce revolutia industriala a avansat, au aparut stocurile. Mestesugarii puteau sa produca acum mai mult iar produsele puteau fi standardizate. Iar cu cat produceau mai mult dintr-un produs, cu atat costurile unitare erau mai mici.
Asa ca a aparut nevoia sa mearga ei catre consumatori, sa ii convinga, prin actiuni de branding, sa cumpere de la el.
Dar, dupa cum bine stim, preferintele consumatorilor sunt diverse. Prin urmare, fostul mic mestesugar trebuie acum sa aibe intelepciunea sa isi aleaga un segment, o tinta din intreaga plaja de consumatori, pe care sa o poata satisface in mod superior.
Va trebui apoi sa isi pozitioneze produsul astfel incat clientii tinta sa poata aprecia in ce mod oferta lor difera de cea a competitorilor.
Producatorul nostru trebuie acum sa raspunda la intrebarea de baza a clientulului: “ De ce sa cumpar acest brand?”
Iar raspunsul in reprezinta declaratia de valoare a producatorului.
“Siguranta” spune Volvo…
“Gasirea rapida a informatiilor” spune Google…
“Educatie si magie” primim de la Disney…
“Imbunatatirea continua” promite Toyota…
Si tot asa…
Astfel, o data formulata, restul strategiilor, a tacticilor, a actiunilor, vor fi usor de identificat si atrase din mediu.
Si vor dezvalui avantajul competitiv al companiei.
Si mai vine apoi in ajutorul producatorului nostru, Michael Porter, care ii spune ca o companie obtine avantaj competitiv prin trei modalitati:
- Prin prêt
- Prin diferentiere
- Prin nisa